HMS-REGLENE SKAL GJENNOMGÅS AV FAGLÆRER, MED DATO FOR GJENNOMGÅELSE OG UNDERSKRIVES AV ELEV OG FORESATTE.
RYDDIGHET i klasserom og verksteder:
- Hold klasserom og verksteder ryddige og rene.
- Heng/legg utstyr tilbake på plass etter bruk.
- Bruk søppeldunker ( restavfall ) og papirdunker ( papiravfall ) aktivt.
- I verkstedene skal metallavfall og treavfall kastes i egne dunker.
VERNEUTSTYR i klasserom og verksteder:
- Elev er ansvarlig for å skaffe til veie personlig verneutstyr/arbeidsklær og bruke dette der det er påkrevd. Påkrevd utstyr som eleven har ansvar for å fremskaffe, skal stå på boklisten.
- Utover dette er faglærer ansvarlig for at påkrevd verneutstyr finnes og er tilgjengelig og at eleven blir opplært i bruken av det.
- Arbeidsklær skal være hele, rene og tettsittende rundt håndledd. Skolisser skal være knyttet.
- Faglærer og elev skal kontinuerlig foreta HMS – vurderinger, slik at alt arbeid kan gjennomføres på en sikker og god måte.
OPPFØRSEL i klasserom og verksteder:
- Løping, knuffing og lignende tillates ikke.
- Mat og drikke tillates normalt ikke.
- Bruk av mobil i undervisningen tillates normalt ikke.
- Ved bruk av PC, musikkutstyr og liknende i undervisningen, så er det faglærer/lærerteamet som bestemmer bruken av dette.
MASKINER/ELEKTRISK UTSTYR i klasserom og verksteder:
- Ingen maskiner/elektrisk utstyr skal tas i bruk før nødvendig opplæring er blitt gitt av faglærer.
- Ved kopling/reparasjonsarbeid av elektrisk utstyr, skal strømmen være frakoplet og området skiltet.
SKADER/NESTENULYKKER i klasserom og verksteder:
- Dersom skade inntreffer, skal det straks meldes fra til faglærer.
- Skademelding skal fylles ut av faglærer og leveres HMS – ansvarlig.
- Meldingen underskrives av faglærer, elev og avdelingsverneombud.
- ”Nesten” – ulykker skal rapporteres på samme måte som skade. (internkontroll)
BRUDD PÅ REGLER i klasserom og verksteder:
- Faglærer og elevverneombud skal påtale eventuelle brudd på disse reglene.
- Dersom de ulike påbud ikke følges, skal faglærer forklare eleven konsekvensen av regelbrudd. Konsekvensen kan for eksempel være bortvising fra normalundervisningen eller fare for nedsatt karakter i orden eller atferd.
VIS ANSVAR!
DET ER ALLES HELSE, MILJØ OG SIKKERHET DET GJELDER.
DISSE REGLENE ER FOR ALLE.