Skolens forebyggende arbeid for å avdekke og stoppe mobbing/krenkende atferd foregår kontinuerlig. Skolen arbeider aktivt og systematisk for å fremme et godt psykososialt miljø og har FASTE TILTAK for å sikre kontinuitet i det forebyggende arbeid.
- De første 14 dagene ved skolestart.
- Skape et positivt og aktivt læringsmiljø.
- Bidra til at elevene blir kjent å etablere trygghet med hverandre og lærerne.
- Innsikt i skolens arbeidsmetoder og bevisstgjøre eleven i forhold til yrkesvalg.
- Gir oversikt over skolens aktiviteter og faste systematiske tiltak i det forbyggende arbeid.
- Bidra til at hver enkelt elev blir sett og individuelle behov blir synliggjort.
- Gi eleven tilhørighet til en basisgruppe.
- Arbeide med den enkeltes elevs personlige utvikling og gi eleven tiltro til egne ferdigheter
- Kontaktlærer har pedagogisk og administrativt ansvar.
- Er en praktisk pedagogisk metode for å se den enkelte elev, tilpasse opplæringen ut fra den enkeltes elevs forutsetning og behov, og gi rom for elevmedvirkning.
- Metoden har elevsamtalen og den positive relasjonen mellom lærer og elev sentralt.
- Den har som hensikt å utvikle elevens evner faglig og sosialt.
- Målet er at skolen skal ha felles verktøy i arbeidet med systematisk elevutvikling.
1. Elevsamtaler
- Gi eleven mulighet til å påvirke sin skolesituasjon og gi rom for elevmedvirkning.
- Se den enkelte elev, møte den enkelte elevs behov og bidra til sosial og faglig utvikling.
- Bidra til å etablere tillit, trygghet og åpenhet mellom elev og lærer.
- Kontaktlærer og faglærer har samtale med eleven høst og vår.
2. Kontaktlærerperm
- Kontaktlærers arbeidsoppgaver og aktiviteter
- Kontaktlærerinstruks
- Systematisk elevutvikling: mål, hensikt og metode
- Systematisk fraværsoppfølging
- Årshjul for kontaktlærers aktiviteter
- Tips til klassens time
- Mal for elevsamtaler
Rådgiverteamet:
- Sosialrådgiver, yrkesrådgiver, miljøarbeider og OT.
- Samarbeid med skolepsykolog fra PPT og helsesykepleier.
- Alle har taushetsplikt
Yrkesrådgiver
- Informerer og veileder innen utdanning og yrkesutvalg.
- Hjelper i søknadsprosessen.
Sosialpedagogisk rådgiver
- Hjelper elever som sliter med å mestre skolen av psykiske eller fysiske årsaker
Miljøarbeider
- Tilrettelegger for miljøskapende trivselstiltak
- Håndhever ordensreglementet for skolens inne og ute områder
OT tjenesten
- Følger opp ungdom under 21 år som ikke har skole eller læreplass.
- Elever som har bestemt seg for å slutte på skolen skal ha samtale med OT før de slutter.
Skolepsykolog
- Skolen gir tilbud om samtale med skolepsykolog.
- Henvisning fra sosialrådgiver med elevens godkjenning.
Helsesykepleier
- Hjelper elever med spørsmål om sin psykiske og fysiske helse
- Prevensjon. Graviditetstest, klamydiaprøve og med spørsmål om røykt, alkohol og rus.
- Kontortid 5 dager i uken.
- Undervisning og oppfølging i psykisk helse for alle VG1 og VG2 klasser
- Skal bidra til å bevisstgjøre og skape gode holdninger hos elever og ansatte, slik at alle har ”MOT” til å si i fra for å skape et godt arbeids- og læringsmiljø på skolen.
- Skolen har egne MOT-coacher.
- Skolen har tett samarbeid med forebyggende gruppe i politiet.
- Konflikthåndtering, informasjon om rus, vold og kriminalitet og hjelp i enkeltsaker.
- Tett oppfølging av elever som trenger eller ønsker et annet arbeidsopplegg enn den vanlige klassen. Det kan gjelde i ett eller flere fag. Studiesenteret følger skolens retningslinjer.
- Styrke ferdighetene i matematikk og engelsk og hjelpe eleven til å fullføre påbegynt opplæring
- Økt fullføring av videregående opplæring
- Hjelpe elever med negative karakterer og som har etterslep fra tidligere år til å fullføre påbegynt opplæring
- Elever som trenger spesiell oppmerksomhet i overgangen ungdomsskole – videregående skole og som står i fare for å bryte opplæringsløpet.
- Samarbeid mellom ungdomsskoler og Haugaland videregående skole for å sikre god overgang og etablere nettverk rundt en ungdom.
Elevmedvirkning:
- Skolen tilrettelegger for elevrådsarbeid der elevene aktivt tar del i skolens planlegging og utvikling. Informasjon og arbeid som er gjort fra elevrådet og skolemiljøutvalget blir gjort kjent for skolens elever.
- Skolen gjennomfører årlig elevundersøkelsen.
- Resultater og analyser utviklet av Conexus blir gjennomgått med personalet og elevrådet.
- Tiltak i forhold til resultatene blir drøftet og tatt med i den videre virksomheten.
- Haugaland vgs skal være en god arbeidsplass hvor ansatte og elever trives og får utvikle seg.
- Skolen legger vekt på sikkerhet og forebyggende helsearbeid gjennom:
- Faste HMS runder med oppfølging av konkrete tiltak.
- Kurs i livredning for ansatte
- Plan for håndtering av katastrofer
- Årlig gjennomgang med personalet.